Druckansicht der Internetadresse:

Cluster of Excellence EXC 2052 - "Africa Multiple: reconfiguring African Studies"

Print page

Opportunities

Studentische Hilfskraft (w/m/d) | Student Assistant (f/m/d)Hide

[DEUT] Das Büro für Gender und Diversität des Exzellenzclusters Africa Multiple an der Universität Bayreuth sucht zum nächstmöglichen Zeitpunkt eine

STUDENTISCHE HILFSKRAFT (w/f/d)

Das Tätigkeitsfeld im Rahmen des Büros für Gender und Diversität umfasst:

  • Verwaltung und Bearbeitung digitaler Aufzeichnungen von Veranstaltungen
  • Zusammenarbeit mit der Abteilung Digital Solutions des Exzellenzclusters
  • Transkriptionsarbeiten für Veröffentlichungen
  • Literatursuche in der UBT; Scan-und Kopierarbeiten
  • Arbeiten an der bibliografischen Intersectionality and Critical Diversity Literacy (ICDL) Datenbank
  • Einrichtung und Koordination von ZOOM-Meetings mit den Gender-und Diversity-Beauftragten der African Cluster Centres (ACCs).

Rahmenbedingungen:

  • 40 Stunden pro Monat
  • Nach Absprache flexible Arbeitszeiten
  • Vergütung gemäß den geltenden Regelungen für studentische Hilfskräfte

Wir erwarten:

  • Sehr gute EDV-Kenntnisse (z.B. MS-Office, Verwaltung von Datenbanken, Dokumentationswesen)
  • Sehr gute Kenntnisse der deutschen und englischen Sprache in Wort und Schrift
  • Erfahrungen im Bereich Büro- und Projektmanagement
  • Sehr gute kommunikative Kompetenz und schnelle Auffassungsgabe
  • Selbstständigkeit, Eigeninitiative, sicheres Auftreten und Teamfähigkeit
  • Grundkenntnisse von Intersectionality and Critical Diversity Literacy Approaches.

Wünschenswert wären:

  • Weitere Fremdsprachenkenntnisse (z.B. Französisch)
  • Grundkenntnisse mit Content Management Systemen, z. B. CMS Fiona
  • Erfahrungen mit Panopto

Bitte adressieren Sie Ihre aussagekräftige Bewerbung (in englischer Sprache) an die Leiterin des Büros für Gender und Diversität im Exzellenzcluster Africa Multiple, Dr. Christine Vogt-William, und senden Sie diese ausschließlich per EMail in Form einer einzigen PDF-Datei (max. 30 MB) bis zum 30 September 2023 an africamultiple-gdo@unibayreuth.de und Christine.Vogt-William@uni-bayreuth.de. Rückfragen beantwortet D. Christine Vogt-William.

Eingehende Bewerbungen werden unabhängig von Gesichtspunkten wie Herkunft, Staatsangehörigkeit, Religion, Geschlecht, Identität oder Behinderung der*s Absender*in gelesen. Bewerbungen von Gruppenangehörigen im Sinne von Gender und Diversität sind ausdrücklich erwünscht.

Weitere Informationen zum Exzellenzcluster Africa Multiple finden Sie unter: www.africamultiple.uni-bayreuth.de



[ENG] The Gender and Diversity Office of the Africa Multiple Cluster of Excellence at the University of Bayreuth is interested in hiring a

STUDENT ASSISTANT (f/m/d)

The range of tasks:

  • Management and processing all digital recordings of the Gender and Diversity Office (GDO) events 
  • Collaborative work with the Digital Solutions Portfolio of the Africa Multiple Cluster
  • Transcription of digital recordings for publications
  • Literature searches at the UBT library, scanning and copying.
  • Work on the Intersectionality Critical Diversity Literacy [ICDL] Bibliographical Database
  • Setting up and coordination of ZOOM meetings with the ACC Gender and Diversity Officers for collaborative meetings.

Frame conditions are:

  • 40 hours a month [i.e. 10 hours a week]
  • Flexible working hours by arrangement
  • Compensation in accordance with the applicable regulations for student assistants

The applicant is expected to have the following:

  • Very good EDP [electronic data processing] knowledge (e.g. Microsoft Office, Databases and Documentation Systems administration) 
  • Very good written and verbal skills in English and German 
  • Experience in the areas of office and project management
  • Very good communicative competence and quick thinking
  • Independence, individual initiative, self -confidence and the ability to work in a team
  • Basic knowledge of Intersectionality and Critical Diversity Literacy Approaches

Additional desiderata:

  • Other foreign languages (e.g. French) 
  • Basics of Content Management Systemen (CMS Fiona)

Please address your applications in English to the Director of the Gender and Diversity Office, Africa Multiple Excellence Cluster, Dr. Christine Vogt-William. Please send your applications only via Email in a single PDF document (max. 30 MB) by 30 September 2023 to africamultiple-gdo@uni-bayreuth.de and Christine.Vogt-William@uni-bayreuth.de.

Please address all enquiries to Dr. Christine Vogt-William.

All submitted applications will be considered independent of the following aspects: ethnic identity, citizenship, religion, gender, (dis)ability. Applications from group members in terms of diversity are expressly encouraged

Further information about the Africa Multiple Cluster of Excellence can be found at: www.africamultiple.uni-bayreuth.de

Wissenschaftliche*r Mitarbeiter*in (m/w/d) | Research fellow (m/f/d)Hide
2022-humboldt

Exzellenzcluster „Contestations of the Liberal Script” (SCRIPTS)

Wissenschaftliche*r Mitarbeiter*in (m/w/d) mit vorauss. Vollzeit - E 13 TV-L HU (Drittmittelfinanzierung befristet bis 31.12.2025)

Der Exzellenzcluster „Contestations of the Liberal Script” (SCRIPTS) untersucht die gegenwärtigen Auseinandersetzungen um das Modell der liberalen Demokratie und Marktwirtschaft aus historischer, globaler und vergleichender Perspektive. Es verbindet die in Berlin vorhandene Expertise in den Sozialwissenschaften und Regionalstudien und arbeitet mit Forschungseinrichtungen in allen Weltregionen und Praxisinstitutionen aus Politik, Kultur und Gesellschaft zusammen (http://www.scripts-berlin.eu). Die Forschung des Clusters ist in vier Research Units (Rus) organisiert: Borders, Orders, (Re-) Allocation und Temporality. Die RU (Re-) Allocation untersucht Auseinandersetzungen um das liberale Skript im Hinblick auf die Verteilung von Ressourcen.

Aufgabengebiet:

  • Wiss. Dienstleistungen in der Forschung im Exzellenzcluster „Contestations of the Liberal Script“ (SCRIPTS), insb. Bearbeitung eines eigenen interdisziplinären Forschungsprojektes zum Themenbereich der RU (ein regionaler Fokus auf Afrika wäre wünschenswert)
  •  Entwicklung von Theorien und Konzepten zu Contestations of the Liberal Script auf Basis der systematischen Analyse der Projektergebnisse der RU (Re-) Allocation und der Zusammenarbeit mit Postdoktoranden der anderen RUs und des Theory Networks
  • Verbreitung wiss. Ergebnisse durch die Erstellung von Publikationen sowie die Teilnahme an Workshops und Konferenzen
  • inhaltliche Vorbereitung, Planung und Co-Leitung von regelmäßigen Meetings und Workshops der RU (Re-) Allocation
  • Mitarbeit am Fortsetzungsantrag des Clusters


Anforderungen

  • Abgeschlossenes wiss. Hochschulstudium und für den Cluster einschlägige Promotion im Bereich der Sozialwissenschaften, Geschichte oder Area Studies
  • Erwünscht sind, hervorragende Fachkenntnisse zum Forschungsgegenstand des Clusters, sehr gute theoretische und methodische Kenntnisse in den Sozialwissenschaften und/oder Regionalstudien mit Bezug zur RU (Re-) Allocation
  • sehr gute Englisch- und Französischkenntnisse
  • Forschungserfahrungen in Afrika oder einer anderen außereuropäischen Region sowie Erfahrungen in der Koordination wiss. Arbeitsgruppen sind von Vorteil.

Inhaltliche Rückfragen können an Prof. Dr. Andreas Eckert (andreas.eckert@hu-berlin.de) gerichtet werden

Bewerbungen (Anschreiben, Lebenslauf und relevanten Zeugnissen) richten Sie bitte innerhalb von 3 Wochen unter Angabe der Kennziffer DR/076/22 an die Humboldt- Universität zu Berlin, Cluster of Excellence „Contestations of the Liberal Script“ (SCRIPTS), Prof. Dr. Andreas Eckert, Unter den Linden 6, 10099 Berlin oder bevorzugt per E-Mail in einer PDF-Datei an geschichte.afrikas.1@hu-berlin.de.

Zur Sicherung der Gleichstellung sind Bewerbungen qualifizierter Frauen besonders willkommen. Schwerbehinderte Menschen werden bei gleicher Eignung bevorzugt. Bewerbungen von Menschen mit Migrationshintergrund sind ausdrücklich erwünscht. Da wir Ihre Unterlagen nicht zurücksenden, bitten wir Sie, Ihrer Bewerbung nur Kopien beizulegen.


Faculty of Humanities and Social Sciences 
Department of Asian and African Studies

Research fellow (m/f/d) with full-time employment - E 13 TV-L HU (fixed-term basis, limited until December 31, 2025)

The Cluster of Excellence „Contestations of the Liberal Script” (SCRIPTS) analyzes the contemporary controversies about the liberal order from a historical, global and comparative perspective. It connects the academic expertise in the social sciences and area studies in Berlin, collaborates with research institutions in all world regions and maintains cooperative ties with major political, cultural and social institutions (http://www.scripts- berlin.eu). The Cluster’s research programme is structured around four Research Units (RUs): Borders, Orders, (Re-)Allocation and Temporality. The RU (Re-)Allocation investigates contestations of the liberal script with regard to the distribution of resources.

Job description:

  • Scientific services in research within the Cluster of Excellence “Contestations of the Liberal Script” (SCRIPTS), esp. exploring innovative research perspectives in the context of the RU (Re-)Allocation that bridge the gap between prevailing epistemological and empirical approaches in the social sciences and area studies
  • research on an individual research project within the thematic framework of the RU (a regional focus on Africa is desirable)
  • theorizing Contestations of the Liberal Script based on the systematic and comprehensive analysis of the RU (Re-)Allocation’s results and by collaborating with postdoctoral fellows of the other Research Units and of the Theory Network
  • disseminating research results through publications, workshops and conferences
  • preparing, planning and co-directing the RU (Re-)Allocation’s regular meetings and workshops
  • preparing material and reports for the renewal proposal of the Cluster

Requirements:

  • Completed university degree as well as PhD in social sciences, history and/or area studies relating to the RU (Re-)Allocation, very good English and French skills
  • research experience in Africa or in another non-European world region as well as experience with coordinating research groups is an asset

Questions can be directed to Prof. Dr. Andreas Eckert (andreas.eckert@asa.hu-berlin.de).

Please send your application (incl. curriculum vitae, list of publications, copy of doctoral diploma, research proposal for own research project in SCRIPTS (max. 3.000 words)), and quoting the reference number DR/076/22 to: Humboldt-Universität zu Berlin, Cluster of Excellence “Contestations of the Liberal Script” (SCRIPTS), Prof. Dr. Andreas Eckert, Unter den Linden 6, 10099 Berlin, Germany or preferably in electronic form in a single pdf file to geschichte.afrikas.1@hu-berlin.de.

The Humboldt-Universität zu Berlin is seeking to increase the proportion of women in research and teaching, and specifically encourages qualified female scholars to apply. Severely disabled applicants with equivalent qualifications will be given preferential consideration. People with an immigration background are specifically encouraged to apply. Since we will not return your documents, please submit copies in the application only.

Please visit our website www.hu-berlin.de/stellenangebote, which gives you access to the legally binding German version.

Data Curator - Project Consultations for Data Intake (m/f/d) (TV-L, E-13, 100%)Hide

The University of Bayreuth is a research-oriented university with internationally competitive and interdisciplinary focuses in research and teaching. In 2019, the "Africa Cluster of Excellence (EXC 2052)" started its work with funding from the Excellence Strategy of the German Federal and State Governments. The aim of the cluster is to reshape African studies on both a conceptual and structural level. In addition to the University of Bayreuth, the Cluster has four other locations: University of Lagos, Lagos, Nigeria; Rhodes University, Makhanda, South Africa; Université Joseph-KI-ZERBO, Ouagadougou, Burkina Faso; and Moi University, Eldoret, Kenya. For the establishment of new forms of interdisciplinary digital research, the following position is available immediately

 Data Curator – Project Consultations for Data Intake (m/f/d) (E-13, TV-L) (100%)

The successful candidate will be employed until the end of December 2025. The position will be under the direction of the Vice Dean for Digital Solutions in the Cluster of Excellence. The main responsibility of the post holder is research data management in the Cluster as part of the Digital Research Environment (DRE).The DRE includes data management systems at the Bayreuth site and the four African partner universities, as well as privileged partner universities. The main tasks will be to coordinate the project consultations for data intake in Bayreuth and facilitate the cooperation with the colleagues at all Cluster sites

 

Your Responsibilities:

  • Implementation of the data management system in the entire Cluster of Excellence
  • Project consultations for data intake and proactive participation in the transfer of research data
  • Support of the data intake process in DRE WissKI and DSpace
  • Support the curation of research data in close communication with researchers
  • Visits to partner universities

 Your Profile:

  • Preferably a university Master's degree in Digital Humanities or Social Sciences
  • Very good knowledge of database systems, preferably DSpace
  • Knowledge of metadata and databases (preferably graph databases)
  • Very good communication skills (presentation, negotiation, explanation)
  • Experience working in project teams; good planning skills and a self-motivated,
  • proactive attitude
  • Interpersonal/social skills and open-mindedness to work in an international
  • environment
  • Excellent command of the English language
  • On-site presence in Bayreuth required

Additional Assets would be:

  • Programming skills and experience in software development (e.g. Python, PHP)
  • Research experience or PhD in Digital Humanities or Social Sciences
  • German or French language skills
  • Knowledge of data protection, copyright and exploitation rights
  • Knowledge of thesauri and controlled vocabulary

What you can expect:

  • Modern working conditions in a creative work environment
  • Flexible working hours
  • Company health management
  • Constructive working atmosphere in a friendly, open-minded and international team
  • Compatibility of family and career

The University of Bayreuth values the diversity of its employees as an enrichment and is expressly committed to the goal of equal opportunities for men and women. Women are strongly encouraged to apply in this regard. Individuals who bring more diversity to the research and teaching profile of the University of Bayreuth are explicitly invited to apply. Applicants with children are very welcome. The University of Bayreuth is a member of the Best Practice Club "Familie in der Hochschule e. V.", has successfully participated in the HRK audit "Internationalization of the University" and offers dual career support. Persons with severe disabilities will be given preferential consideration if they are equally qualified.

Please apply online via our Bewerbungsportal Uni Bayreuth with relevant application documents indicating Password "Project Consultations".

For further inquiries, please contact:
Prof. Dr. Mirco Schönfeld, mirco.schoenfeld@uni-bayreuth.de,
Ph: +49 (0) 921/55-4597

The documents will be deleted after the position has been filled in accordance with data protection requirements.

Audio Transcription AssistantHide

Audio Transcription Assistant

Excellence Cluster Africa Multiple Research Project -

“Multilingual African Learning Spaces: Translanguaging in Kenyan Schools"

University of Bayreuth

The project on “Multilingual African Learning Spaces: Translanguaging in Kenyan Schools” within the Africa Multiple Cluster of Excellence at the University of Bayreuth is looking for two (2) Audio Transcription Assistants to transcribe audio recordings into text using the MAXQDA software. On-the-job training will be offered to applicants without prior experience with MAXQDA.

The two (2) assistants will work closely with other project members in the working space provided on the university premises. Thus, the ideal candidates should be students who are based at the University of Bayreuth or those willing to be physically available at the university at least twice a week for progress reports.

Responsibilities:

  • Transcribe audio recordings into text documents using MAXQDA software
  • Ensure accuracy and clarity of all transcriptions
  • Troubleshoot any issues that may arise when using MAXQDA software

Requirements:

  • Knowledge of MAXQDA software or willing to learn it quickly and efficiently
  • Excellent command of English and Kiswahili. Knowledge of any Luhya or Kalenjin dialect is an added advantage
  • Ability to work quickly and accurately
  • Good organizational and time management skills
  • Proven experience as an audio transcription assistant is an added advantage

This job will pay a rate of 0.50€ per minute of writing, which means if you write for 60mins you get 30€. The payment will be done by calculating minutes of writing. We have around 2000-3000 minutes of audio. If you are interested in this job, please submit your 1-page resume and a cover letter outlining your experience with audio transcription to billian.otundo@uni-bayreuth.de or if you require any clarification. The deadline for applications is 28.02.2023. We are looking forward to hearing from you!

Academic Exchange and Guest Programme of the Institute for Comparative Criminal LawHide
institute of comparative law

Academic Exchange and Guest Programme

The Institute for Comparative Criminal Law welcomes applications for fellowships!

 

FOR ELIGIBILITY AND GUIDELINES CHECK OUR WEBSITE:

https://iccl.jura.uni-koeln.de/academic-exchange-and-guest-programme

**Young researchers from former German colonies are especially invited to apply for the fellowship.

Praktikum im Bayerischen AfrikabüroHide

Das Bayerische Afrikabüro mit Sitz in Addis Abeba sucht zum nächstmöglichen Zeitpunkt einen Praktikanten (m/w/d) in Vollzeit.

  • Dauer: mindestens drei, maximal sechs Monate
  • Ort: aufgrund der Sicherheits-/Pandemielage am Standort Addis Abeba soll das Praktikum virtuell absolviert werden
  • Vergütung: eine Vergütung des Praktikums ist vorgesehen

Das Bayerische Afrikabüro untersteht der Bayerischen Staatskanzlei und fördert den Auf- und Ausbau langfristiger Partnerschaften zwischen afrikanischen und bayerischen Akteuren in den Bereichen der wirtschaftlichen, der wissenschaftlichen, der kulturellen und der entwicklungspolitischen Zusammenarbeit. Geographisch konzentriert sich die Arbeit des Büros vor allem auf die vier Schwerpunktregionen Bayerns in Afrika (Äthiopien, Senegal, Südafrika und Tunesien) sowie auf panafrikanische Initiativen unter Einbezug der Afrikanischen Union.

Ihre Aufgaben:

  • Unterstützung bei der Begleitung und Weiterentwicklung konkreter Kooperationsformate zwischen bayerischen und afrikanischen Akteuren
  • Unterstützung bei der Beobachtung, Recherche und Berichterstattung über politische und sozioökonomische Entwicklungen in Äthiopien, Senegal, Südafrika, Tunesien und auf Ebene der Afrikanischen Union
  • Unterstützung bei der Organisation von Veranstaltungen des Afrikabüros
  • Unterstützung bei der Konzeption und Vorbereitung von Delegationsreisen der Bayerischen Staatsregierung/des Bayerischen Landtags nach Afrika

Ihr Profil:

  • EU-Staatsbürger/in, vorzugsweise mit einem klaren Bezug zu Bayern
  • Student/in oder Absolvent/in (vorzugsweise bereits mit abgeschlossenem Bachelorstudium) mit (sehr) guten Leistungen und internationaler Ausrichtung
  • Sehr gute schriftliche und mündliche Ausdrucksfähigkeit in deutscher und englischer Sprache; Kenntnisse des Französischen, Arabischen oder Amharischen sind von Vorteil
  • Praktische Vorerfahrung in einem internationalen Berufskontext
  • Klar dargelegtes Interesse an der Zusammenarbeit mit dem afrikanischen Kontinent
  • Fähigkeit, selbstständig und flexibel in einem interkulturellen Team an mehreren Standorten zu arbeiten
  • Zuverlässigkeit, Diskretion und hohe Leistungsbereitschaft

Bitte richten Sie Ihre vollständige Bewerbung ̶ bestehend aus einem Anschreiben (max. 1 Seite), Lebenslauf (max. 2 Seiten) und unterstützenden Referenzen ̶ an bewerbung.addisabeba@internationaloffice.bayern. Alle Unterlagen sollten in einem einzigen PDF-Dokument zusammengeführt werden und die Größe von 3 MB nicht überschreiten. Bewerbungen werden fortlaufend nach ihrem Eingang entgegengenommen und geprüft.


Webmaster: Dr. Doris Löhr

Facebook Twitter Youtube-Kanal Instagram Blog UBT-A